УСАИД ПОКРЕНУО МАЛИ БИЗНИС НА ЈУГУ СРБИЈЕ
Користећи знање и искуство радника некадашњих привредних гиганата са југа Србије, више од 30 предузетника из Бујановца, Прешева, Врања, Лесковца, Сурдулице, Лебана, Трговишта, Медвеђе, Власотинца, Бојника и других места, осваја домоће и инострано тржиште својим производима.
УСАИД ПОКРЕНУО МАЛИ БИЗНИС НА ЈУГУ СРБИЈЕ
Користећи знање и искуство радника некадашњих привредних гиганата са југа Србије, више од 30 предузетника из Бујановца, Прешева, Врања, Лесковца, Сурдулице, Лебана, Трговишта, Медвеђе, Власотинца, Бојника и других места, осваја домоће и инострано тржиште својим производима.
Након пропасти и ликвидације фабрике обуће Коштана, ПИК Делишес, ИПК Пчиња, Јумка, Пољопродукта, Мегала, Прохорова, Гумопластике, Југокопа, Машинотекса и других, више од 10.000 радника је поново у радном односу захваљујући предузимљивости директора малих предузећа у јужној Србији.
Покретању малог бизниса у овом делу Србије много је допринела америчка организација УСАИД. Слободан Коцић, градоначелник Лесковца, је рекао да је УСАИД доста урадио на „охрабрењу" малих предузетника да се организују и превазиђу тренутне тешкоће, што су они зналачки искористили.
„Почели смо од обичне металске радионице користећи знање и искуство стечено у некадашњем металском преузећу у Прешеву. Постојимо од 1969. године као самостална занатска радња, а од 1992. као предузеће. Развијали смо се корак по корак, али само за голо преживљавање. Захваљујући УСАИД-у урађен је бизнис план, програм производње, дизајн производа, обрада тржишта и пласман“, каже Фаим Садику, власник и директор металског предузећа „Челику" из Прешева, уз напомену да су сада својим производима и услугама у грађевинарству конкурентни на тржишту. „Столарија и други елементи за грађевинарство су изузетног квалитета и све су траженији како у Србији тако и на Косову и Метохији и суседној Македонији. Због све веће тражње производа предузећа „Челику", Садику намерава да ускоро, поред постојећих 50, запосли још 20 нових радника.
Предузеће „Минекс" из Врања се убраја у ред највећих произвођача горњих делова женске и мушке обуће од коже. Зоран Стоиљковић, власник и директор, каже да је желео да искористи знање и искуство које је стекао у тој грани привреде. Упослио је 60 некадашњих радника „Коштане" и искористио њихово искуство за нове производне програме.
„Уз помоћ УСАИД-а усавршили смо и унапредили продају, урадили сасвим нови дизајн и покренули нови производни програм“, каже Стоиљковић и додаје да раде за домаће, а у последње време и за познате иностране произвођаче обуће.
Драган Иванов, власник и директор „Анитекса", предузећа за производњу мушких, женских и дечјих чарапа у Босилеграду, каже да је захваљујући програму УСАИД-а успео да организује производњу чарапа. Помогло му је то што је у овој неразвијеној комуни некада постојало друштвено текстилно предузеће које се бавило сличним програмом. Тако да је и он искористио већ обучену радну снагу.
„За општину Босилеград много значи отварање фабрике за производњу чарапа.
Почели смо бојажљиво, а сада са успехом производимо и пласирамо, како на домаће тако и на инострано тржиште, мушке, женске и дечје чарапе“, каже Иванов и додаје да уз помоћ УСАИД-а планира проширење капацитета и запошљавање нових радника.
Прехрамбено предузеће „Фонтана" Зејнулаха и Арсима Ибрахимија, је пример како једна породична компанија коју воде отац и син може, захваљујући пре свега УСАИД-у, успешно да послује и да уз 20 стално запослених, запосли још десетак радника. Наиме, млечни производи овог предузећа су све траженији како на домаћем тако и на тржишту Македоније, Косова и Метохије, Црне Горе и Босне.
„УСАИД-ов програм нам је помогао да направимо прави избор шта ћемо и како производити. Наравно, уз најбоље машине и технологију обезбедили смо добар квалитет прехрамбених, посебно млечних производа. Такође нам је било веома важно да обезбедимо квалитетно паковање и савремен дизајн. Како смо успоставили ту сарадњу са УСАИД-ом, наши производи иду одлично“, каже Арсим Ибрахими и додаје да настављају са развојем и проширењем капацитета.
Милан Величковић, власник и директор породичне млекаре „Величковић" из Алакинца код Сурдулице, која запошљава 30 радника, каже да је захваљујући програму УСАИД-а за 20 посто унапредио и повећао производњу. „Увели смо светске стандарде о квалитету ХАСАП, ИСО и друге. То је допринело да се наши производи однедавно нађу у рафовима маркета у Грчкој, Македонији, Бугарској, БиХ, Хрватској, а ускоро ће бити и на тржишту Америке“, каже Величковић.
Мајкл Пилсбери, директор Програма за јачање економске сигурности УСАИД, каже да је УСАИД, како би помогао решавање проблема који успоравају развој бројних компанија са југа Србије, осмислио програм подршке који се састоји из области управљања предузећем, продаје и осавремењавања маркетиншког материјала. За потребе осавремењавања маркетиншког материјала, стручњаци ангажовани од стране УСАИД програма за економску сигурност израдили су компанијама укљученим у пројекат нову брендинг-стратегију, осавременили њихов маркетиншки материјал и посебно интернет презентације“, каже Пилсбери и додаје „да је програм такође омогућио компанијама тренинге, курсеве и стручно саветовање из области које су кључне за успешно пословање: продају, финансије и управљање људским ресурсима. Једноставно, циљ програма је да помогне компанијама да постану продуктивније како би привукле нове купце и повећале продају“.